Close
Populære søkNyheterVeskerBelterTilbehørBestselgereOutlet

Personvernerklæring

Hvis du har spørsmål eller bekymringer, ikke nøl med å kontakte kundeservice på customer.support@saddler.com

Personvernerklæring

Published: 2023-02-20

Denne personvernerklæringen trer i kraft umiddelbart for nye brukere, og fra 20. februar 2023 for eksisterende brukere. Denne personvernerklæringen erstatter alle tidligere versjoner.

Personvernerklæringen vår beskriver hvordan vi samler inn, bruker, lagrer, utleverer og beskytter dine personopplysninger. Erklæringen gjelder for www.saddler.com, for all vår kommunikasjon og alle relaterte tjenester.

Ved å godta denne personvernerklæringen samtykker du til at vi kan samle inn, bruke, utlevere og lagre personopplysningene dine på de måtene som står beskrevet i denne personvernerklæringen. Skulle det skje en endring i personvernerklæringen, vil denne siden oppdateres.

Hva er GDPR?

GDPR er en databeskyttelsesforordning og en forkortelse av «General Data Protection Regulation». GDPR trådte i kraft i hele EU og EØS den 25. mai 2018.

Hvem er behandlingsansvarlig for mine personopplysninger?

Saddler Scandinavia AB, Box 10224, 434 23 KUNGSBACKA, Sverige med telefonnummer + 46 (0)300-154 00 er behandlingsansvarlig for personopplysningene du sender til oss, og er ansvarlig for dine personopplysninger i henhold til gjeldende databeskyttelsesforskrifter.

Hvilken type personopplysninger samler dere inn og hvordan bruker og behandler dere mine personopplysninger?

Vi samler inn personopplysninger som du sender til oss, for eksempel når du legger inn en bestilling, melder deg på nyhetsbrevet vårt eller kontakter vår kundeservice. Personopplysningene som du sender inn til oss kan inneholde kontaktinformasjon og informasjon om betalingen din. Nedenfor kan du lese mer om hvordan vi behandler personopplysningene dine.

Bestillinger/kjøp

Personopplysninger behandles for å kunne:
• Levere et kjøpt produkt, inkludert melding om levering
• Håndtere betalinger, inkludert analyse av hvilke betalingsløsninger som skal tilbys
• Håndtere returer, klager og garantisaker

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Navn
• Kontaktdetaljer, som adresse, e-post og telefonnummer
• Betalingsinformasjon, som transaksjonsreferanse og transaksjonstid
• Betalingshistorikk
• Bestillingsinformasjon, for eksempel hvilket produkt som er bestilt

Rettslig grunnlag: Oppfyllelse av kjøpsavtale

Nyhetsbrev

Personopplysninger behandles for å kunne:
• Tilby inspirasjon, kampanjer, fordeler, rabatter, generelle og personlige tilbud, invitasjoner til salg, gaver eller annen direkte markedsføring.
• Basert på analyser kan mottakere av nyhetsbrevet vårt deles inn i ulike kundegrupper slik at ulike grupper (segmenter) får ulike tilbud.

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Navn
• Kontaktdetaljer, som adresse, e-post og telefonnummer.
• Bosted
• Kjøpshistorikk
• Brukergenererte data, som for eksempel klikk- og besøkshistorikk.

Tekniske opplysninger om datamaskinen, mobiltelefonen og andre enheter som du bruker samt innstillingene deres, som for eksempel språkinnstilling.

Rettslig grunnlag: Berettiget interesse

Kundeservicesaker

Personopplysninger behandles for å:
• Kunne identifisere og kommunisere med kunden og besvare henvendelser som kommer inn til kundeservice via telefon eller i digitale kanaler, inkludert sosiale medier.
• Undersøke klager og supportsaker, inkludert teknisk support.

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Navn
• Kontaktdetaljer, som adresse, e-post og telefonnummer
• Din korrespondanse
• Informasjon om kjøpstidspunkt, feil eller klage på produkt
• Teknisk informasjon om utstyret ditt som er nødvendig for supportsaker

Rettslig grunnlag: Berettiget interesse

Markedsføring

Personopplysninger behandles for å:
• Vise relevante produktanbefalinger, påminnelse om glemte/forlatte digitale handlekurver eller lagre handlekurven for å forenkle fremtidige kjøp eller lignende handlinger.
• Sende direkte markedsføring via e-post, sms, sosiale medier eller andre kommunikasjonskanaler.

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Navn
• Kontaktdetaljer, som adresse, e-post, og telefonnummer
• Bosted
• Informasjon om hvordan kunden bruker selskapets nettsider og andre digitale kanaler
• Opplysninger om gjennomførte kjøp
• Brukergenererte data, som klikk- og besøkshistorikk

Rettslig grunnlag: Berettiget interesse

Evaluering/Utvikling

• Gjøre tjenester mer brukervennlige, for eksempel endre brukergrensesnittet for å forenkle informasjonsflyten eller for å fremheve funksjoner som ofte brukes i våre digitale kanaler
• Produsere data med det formål å forbedre vare- og logistikkflyten, for eksempel ved å prognostisere innkjøp, lager og leveranser
• Produsere data med det formål å utvikle og forbedre sortimentet vårt
• Produsere data med det formål å utvikle og forbedre ressurseffektiviteten vår fra et miljø- og bærekraftsperspektiv, for eksempel ved å effektivisere innkjøp og planlegging av leveranser
• Produsere data med det formål å forbedre IT-systemer for å øke sikkerheten for våre besøkende og kunder generelt

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Kjøps- og brukergenererte data, som klikk- og besøkshistorikk
• Bosted
• Din korrespondanse og feedback vedrørende våre tjenester og produkter
• Tekniske data angående enheter som brukes samt innstillinger som språkinnstillinger, IP-adresse, nettleserinnstillinger, tidssone, operativsystem, skjermoppløsning og plattform

Rettslig grunnlag: Berettiget interesse

Juridiske forpliktelser (regnskapsloven, produktansvar, produktsikkerhet og beskyttelse av personopplysninger i IT-systemer)

• Kunne oppfylle rettslige forpliktelser, i henhold til krav i lover, dommer eller myndighetsvedtak. Disse kan for eksempel referere til krav om produktansvar og produktsikkerhet. Det kan også omhandle produksjon av kommunikasjon og informasjon til publikum og kunder om produktvarsling og tilbakekalling av produkter ved et defekt eller helsefarlig produkt, eller hvis det kreves av annen lov og kan tilskrives en enkeltperson

Kategoriene av personopplysninger som kan behandles er:
• Navn
• Kontaktdetaljer, som adresse, e-post og telefonnummer
• Din korrespondanse
• Informasjon om kjøpstidspunkt, feil eller klage på produkt
• Betalingsinformasjon

Rettslig grunnlag: Rettslig forpliktelse

Lovbrudd

Personopplysninger behandles for å:
• Utrede eller forhindre svindel eller andre lovbrudd
• Forhindre spamming, trakassering, forsøk på ulovlige kjøp eller andre forbudte handlinger
• Beskytte og forbedre IT-miljøet vårt mot angrep og inntrenging

Kategoriene av personopplysninger som behandles er:
• Kjøps- og brukergenererte data, som klikk- og besøkshistorikk
• Data knyttet til enheter som kunden bruker samt innstillinger, som språkinnstilling, IP-adresse, nettleserinnstillinger, tidssone, operativsystem, skjermoppløsning og plattform
• Informasjon om hvordan de digitale tjenestene våre brukes

Rettslig grunnlag: Rettslig forpliktelse

Informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på nettsiden vår. En informasjonskapsel (cookie) er en liten tekstfil som lagres på datamaskinen din. Når du besøker en nettside som bruker informasjonskapsler, betyr det at nettsiden husker dine personlige innstillinger, som for eksempel språk. Informasjonskapsler brukes også til statistiske formål.
Hvis du vil endre slik at informasjonskapslene ikke lagres, kan dette gjøre i innstillingene til nettleseren. Dette betyr imidlertid at du ikke kan dra nytte av alle funksjonene på nettsiden, da disse baserer seg på bruk av informasjonskapsler.

Hvem har tilgang til mine personopplysninger?

Saddler Scandinavia AB utleverer ikke dine personopplysninger eller din e-post til tredjeparter, med mindre det foreligger spesielle grunner. Personopplysningene kan overføres til Saddlers partnere når det gjelder markedsføring, distribusjon, transport, betalingsløsninger og IT-tjenester. I disse tilfellene behandler partnere dataene som selvstendige behandlingsansvarlige i henhold til deres egen personvernerklæring og håndteringsinstruksjoner.

Saddler streber etter å behandle personopplysninger innenfor EU/EØS og samarbeide med partnere og leverandører som behandler personopplysninger innenfor EU/EØS.

Hvordan lagrer dere personopplysningene mine?

Behandlingen skjer i henhold til gjeldende lovgivning og innebærer at personopplysninger ikke oppbevares i lengre tid enn det som er nødvendig av hensyn til formålet med behandlingen. Rent praktisk betyr dette at opplysninger slettes når de ikke lenger er relevante eller nødvendige for analyser eller direkte markedsføring og de formålene de er blitt samlet inn for. Ved all håndtering av personopplysninger ivaretas det imidlertid alltid et høyt nivå av sikkerhet og konfidensialitet.

Hva er mine rettigheter?

Tilgang

Vi ønsker å være åpne og transparente om hvordan vi behandler opplysningene dine. Du har rett til å be om innsyn i opplysningene dine, som utleveres av oss i form av en såkalt registerutskrift. Dersom du ønsker slik informasjon, må du sende oss en skriftlig forespørsel. I henhold til personopplysningsloven skal forespørselen sendes inn, signert av deg, per post, og kan derfor ikke sendes på e-post. Hvis vi mottar en tilgangsforespørsel, kan det hende at vi ber om tilleggsinformasjon for å klargjøre hvilke opplysninger du ønsker tilgang til, samt sikre at opplysningene utleveres til rett person.

Retting

Du har alltid rett til å be om at personopplysningene dine rettes dersom opplysningene er feil. Innenfor rammene for det angitte formålet, har du også rett til å supplere eventuelle ufullstendige personopplysninger.

Begrensning og sletting

Du har rett til å be om begrensning eller sletting av personopplysninger som vi behandler dersom opplysningene ikke lenger er nødvendige for formålene de ble samlet inn eller behandlet for. Du har også rett til å begrense eller slette personopplysningene dersom du mener at personopplysningene er blitt behandlet på en ulovlig måte. Vær oppmerksom på at vi ikke kan slette personopplysningene dine hvis de er påkrevd etter loven.

Klage

Du har rett til å sende inn en klage til Datatilsynet, www.datatilsynet.no.



Du kan alltid kontakte oss hvis du har spørsmål eller bekymringer når det gjelder vår personvernerklæring.

E-post: customer.support@saddler.com
Telefon: + 46 (0)300 154 00
Adresse: Saddler Scandinavia AB, Kabelgatan 14 Box 10224, 434 23 Kungsbacka, Sverige